Åkeriägare JOHAN Wilhelm Larsson
Blev 79 år.
Född: | 1869-01-11 Brevik Tösse (P). [1] | |
Bosatt: | före 1887 Centralplan Åmål (Rullan). [2] | Centralplan kallades "Rullan" då det flyttades på rullar efter branden i Åmål 1901. |
Bosatt: | 1891 Larserud Värmlandsnäs. [2] | |
Bosatt: | 1894 Åmål. [3] | Hade mejeri i Åmål |
Bosatt: | 1895 Ö Åsen Åmål??. [2] | |
Bosatt: | 1897 Ystad. [3] | Hade mejeri i 5 år |
Bosatt: | 1902 Larserud Värmlandsnäs. [3] | Övertog faderns gård |
Bosatt: | 1916 Säffle vid kanalen. [3] | Bodde här bara 2 månader |
Bosatt: | 1916 Vidå Gård Skoghall. [3] | Arrenderade av Uddeholm i 4 år |
Bosatt: | 1920-03-14 Nolbygatan Karlstad. [3] | Hos konservator Åfeldt. Bodde där då språklärarinnan Hagelqvist inte fick sägas upp på Herrgårdsgatan 16. |
Köp av Nya Åkeriet i Karlstad: | 1920-03-14 Karlstad. [3] | Köpte av Alma Andersson. Åkeriet hade 30 hästar och hästfordon på Herrgårdsgatan 16. |
Köp av taxameterbolag med ensamrätt: | 1920-09 Karlstad. [3] | |
Bosatt: | 1921-10-01 Herrgårdsgatan 16 Karlstad. [3] | |
Start av bussbolag: | 1922-07-01 Karlstad. [3] | Som mest ,1947, totalt 13 linjer |
Död: | 1948-02-12 Karlstad. [3] | Blev sjuk julen 1946. |
Vigsel: | 1929-09-07 Stockholm. [4] | Präst Elisas Bratt Brigadskolan i Stockholm |
Noteringar
Avskrift av Ove och Siv Berndtssson (14.8.1989)
Johan Larsson (tog Larsson efter faderns förnamn).
Gift 11.11 1894 med Selma Maria Rosander f 27.4 1866 i Hurva Skåne. Hon var mejerska hos Patron Hallgren i byn, Botilsäter. Johan kom med mjölk till mejeriet, han och Selma fann varandra, gifte sig och flyttade till till Åmål, hade mejeri där i 3 år , där föddes Elsa 1.7. 1896, flyttade till Ystad, tog mejeri där i 5 år, där föddes Anna 26.4 1898 , Maja 17.12 1899, 1896 och Signe 27.1 1902. De flyttade till Värmlandsnäs och övertog faderns gård Larserud i Botilsäter 1902. Där föddes Allan 23.5 1907 och Sixten 29.10 1908. Efter 14 år -1916- såldes Larserud och de flyttade till Säffle, hyrde villa vid kanalen i 2 mån, därefter arrenderade de Vidö Gård av Uddeholm i 4 år.
Där fanns många rum, Johan fick kommunen att ordna rum där. Boilaget ville ha tillbaks arrendet 1.4. 1920 (Vidö gård revs 1974). 14.3 1920 köpte Johan Larsson Nya Åkeriet i karlstad av Alma Andersson med 30 hästar och hästfordon på Herrgårdsgatan 16. Där fanns endast 1 lägenhet, som beboddes av språklärarinnan Hagelqvist, hon fick ej sägas upp, varför familjen Larsson fick hyra en villa på Nolbygatan hos konservator Åfeldt och gå därifrån ner till Herrgårdsgatan . 1.10. 1921 flyttade de ner till åkerigården på övre gården våningen i trähuset. På gården bodde kuskarna. 2 flickor började på kontoret: Elsa efter att först ha varit på Klaraviks Ångtvätt, Signe assisterade och Maja fick vara hemma och sköta hushållet. Elsa slutade för att gifta sig. Elsa och Rudolf gifte sig Annandag Jul åpå Grand Hotel i Göteborg.
Sept 1920 köpte Johan Larsson taxameterbolag med ensamrätt. Det tummades dock på monopolet, så Johan Larsson blev illa behandlad men med hjälp av advokat blev han beviljad bussrättigheter.
1.7. 1922 startade 2 bussar, som var byggda i Småland - specialbyggda i viss storlek och tyngd för att klara Västra brons kapacitet. De två första chaufförerna var Viktor Karlberg och Johan Persson. I sept 1922 kom 3:e bussen med halvtimmes trafik och med Oskar Hansen som chaufför. På hösten 1923 kom 4:e busen, det blev 7 linjer. 1947 var det 13 linjer. 1923 revs huset där kuskarna bodde och Majas hus byggdes. Bussarna stod i garage på Herrgårdsgatan. Sedan byggdes huset åt Torggatan , och garage på Strömsholm 50*12,5 m samt bostadshus på Strömsholm för 4 familjer.
Selma dog 16.10 1927 efter att ha varit sjuk hela året. Johan gifte sig i sept 1929 med Anna Forsberg. Johan blev sjuk juen 1946 och dog 12.2 1948.
Bussarna såldes 1947 och även garaget, varför lastbilarna fick stå ute. senare byggdes garage för 15-16 lastbilar och verkstadslokal på Strömsholm. Lastbilarna såldes till Lastbilscentralen 1949.
*************
Wikipedia Karlstads Buss
1880-talet, Fröken Alma Andersson startade i slutet av 1800-talet Nya Åkeriet som bestod av hästdragna fordon. Alma Andersson fick bara köpa de allra minsta bussarna. Stadens myndigheter ansåg att Västra bron vid teatern inte skulle hålla för större bussar. Myndigheterna bestämde priset för en bussresa till 25 öre.
1922, Johan Larsson tar över Nya åkeriet och är både dess ägare och chef. I Åkeriets fordonspark ingår förutom åtta bussar, även tolv lastbilar, taxibilar och tolv hästar med vagnar. För busstrafiken införskaffades 1922 åtta bussar som trafikerade de sex linjerna från Stora Torget till Herrhagen, Råtorp, Färjestad, Romstad, Kroppkärr och Sommarro.
1947, Karlstads stad tar över busstrafiken från Nya Åkeriet som nu hade 13 bussar och 35 anställda. Det nya trafikbolaget fick namnet Karlstads Buss AB. Taxan höjs till 30 öre. ************
Personhistoria
Källor
[1] | Tösse C:7 (1860-1894) Bild 54 |
| |
| |
[2] | Säffle tidningen |
| |
| |
[3] | Ove och Siv Berntsson |
| |
| |
[4] | Karlstad stadsförsamling E:7 (1914-1934) Bild 352 / sid 348 |
| |
| |
[5] | Tösse AI:18 (1871-1876) Bild 211 / sid 210 |
| |
| |
[6] | Tösse C:7 (1860-1894) Bild 72 |
| |
| |
[7] | Tösse C:7 (1860-1894) Bild 85 |
| |
| |
[8] | Åmåls landsförsamling AII:1 (1896-1899) Bild 264 / sid 248 |
| |
| |
[9] | Åmål stads församling AI:22b Husförhörslängd 1890-1895 s395 |
| |
| |
[10] | Karlstad stadsförsamling AIIa:19 (1911-1926) Bild 1370 / sid 2616 |
| |
| |
[11] | Åmål stads församling F:7 Död och begravningsbok 1927-1936 |
| |
|